Rensa trösklar i hissen
Den vanligaste anledningen till felanmälan av våra hissar beror på stenar och grus som fastnat i spåren i tröskelskenan. Detta orsakar föreningen kostsamma och onödiga utryckningar. Tillsammans kan vi hjälpas åt att hålla dessa kostnader nere.
Om man hör skrapljud när hissdörrarna stängs eller öppnas, alternativt att dörren inte går igen, kontrollera först om orsaken är den ovannämnda och plocka i så fall bort sten och grus.
Det finns en första hjälpen-påse i varje hiss. I påsen finns en pincett och pensel som kan användas till att plocka bort stenar och grus. Gör det innan en felanmälan görs.

Felanmälan
Om en felanmälan görs direkt till hissföretaget kommer styrelsen att få information per mail om den, så snart ett ärende registrerats.
Är hissen defekt eller ur funktion av någon anledning och man själv inte kan åtgärda problemet så bör man snarast anmäla problemet till styrelsen. Sätt då upp en lapp vid hissdörren i entréplanet om att felet är anmält och med angivet klockslag så att det inte blir dubbelt arbete och/eller dubbla felanmälningar.
Jourärende eller vardagsarbete
Vid felanmälan behöver man uppge om problemet är akut eller kan vänta till nästkommande vardag. Ett jourärende är mycket dyrt för föreningen så om det inte är någon som fastnat i hissen eller om hissen inte fastnar mitt i en pågående flytt så anmäl felet som ett vardagsärende.
Hissen AB
Telefon: 08-618 48 48
Styrelsen
felanmalan@brfladuviken.se
Övrigt att tänka på:
- Vid transport av tunga och/eller vassa föremål, se till att inte golv och väggar repas och skadas
- Se till att husdjur hålls i kontrollerat koppel. Farliga situationer kan uppstå om de springer ut ur hissen när dörrarna stängs.
- Släng inte skräp i hissen (kan verka självklart men förekommer till och från)